Home > Over ons > Reizigers over ons
reisverslag India -Marielle in Jaipur

Reizigers over ons

India reisverslagen

Op deze pagina plaatsen we korte reisverslagen over India van reizigers die met India online zijn weggeweest. We hopen dat je door het lezen van deze stukjes een beeld krijgt van het land zoals onze reizigers het ervaren hebben. Onderstaande ervaringen kunnen je inspireren bij het samenstellen van je reis. Vind je het leuk om de volledige reisverslagen te lezen en alvast in de sfeer van het land te komen, kijk dan op travelnotes India.

Heb je een reisverslag gemaakt, dan vinden we het leuk om deze te lezen. Ook ontvangen we graag foto’s van onze reizigers, we kunnen deze gebruiken voor onze website. Je kunt deze sturen naar info@indiaonline.nl.

Algemeen India

"Wij hebben het enorm naar ons zin gehad! Het was echt een heel indrukwekkend land en we zijn allemaal erg blij dat we het hebben gezien. We hadden van te voren de indruk dat het heel erg vies zou zijn en dat de mensen heel handtastelijk zouden zijn, maar dit vonden wij erg meevallen. Er lag uiteraard wel veel rommel en viezigheid op straat, maar in vergelijking met bijvoorbeeld Afrika of andere Aziatische landen was het absoluut niet veel viezer. Jaipur vonden we zelfs schoon (voor Aziatische begrippen dan) in vergelijking met Agra en Delhi, die aanzienlijk viezer waren. Het is daarom misschien ook wel een goede keuze om mensen inderdaad in Jaipur te laten starten en in Delhi te laten eindigen." Travelnotes van Joyce Reijnders

"We hebben enorm genoten van de hele reis. Het leukste vonden we dat we niet alleen op toeristische plekken zijn geweest, maar zelf aan konden geven waar we heen wilden. Omdat het reisschema ook af en toe een dag of middag open laat, kun je dan zelf op pad om de stad te ontdekken. Ook waren de hotels in Rajasthan heel sfeervol, en ze pasten steeds heel goed bij de plaats waar we waren. Het mooist vonden wij het hotel in Jaipur, een heel relaxed plekje met fijne tuin, leuke zitjes, schoon zwembad en ook supervriendelijk personeel. De dag-tot-dag-planning was ook prima geregeld. De info die we direct bij aankomst kregen was heel helder. Al met al een superreis!" Enquête van Petra Verhoeven
Straatleven India
Een kleurrijk straatbeeld vind je overal in India
Reisverslag India van Barry
Barry uit Utrecht op bezoek bij een Indiaas gezin

Kamelen en kastelen

bouwsteen door Rajasthan

"Na het boottochtje op Lake Pichola In Udaipur een hapje gegeten en een wandeling gemaakt en op tijd op het dakterras van het hotel voor de zonsondergang... Mooi! Dan nog even shoppen en we hebben in de Lonely Planet een adresje gezien om te gaan eten, het wordt wat luxueuzer dan we gewoon zijn, maar naar Belgische normen valt de prijs heel goed mee. En de omgeving, het uitzicht en het voedsel waren meer dan de moeite! Ons hotel in Jodhpur ligt in het centrum van de stad, zo hebben we het graag... Het is een haveli, een oud, typisch ingericht huis, heel erg leuk. Tijdens ons verkennend wandelingetje komen we voorbij enkele kraampjes met zoetigheden en die zien er zoooo goed uit... Tom ziet het ook volledig zitten om te proeven, het stadium van diarree zijn we al lang voorbij en die gebakjes zien er echt goed uit... En zijn ook zalig... We beginnen voorzichtig met twee verschillende te kopen, maar draaien al snel terug voor MEER!" Travelnotes India van Tom Wuytack en Veerle Gabriels uit België

De tijger en het fort

bouwsteen naar het Ranthambore Nationaal Park

"Om 14.30 uur weer op safari in de open truck. Dit maal in een ander gedeelte van het park met meren, tempels en andere gebouwtjes van eeuwen geleden die begroeid worden door allerlei planten. Erg mooi. Wij natuurlijk weer geconcentreerd uitkijken naar de tijgers. Deze keer onderweg weer apen, gazelle’s, sambars en vogels. Ook een jakhals en marters. We boffen toch wel alleen met deze andere dieren in het wild. Voor ons zagen we een aantal jeeps bij elkaar stil staan. Daar is iets aan de hand. Wij gingen ook kijken. Er lag iets in het struikgewas. Konden eerst niet zien wat. Iedereen moest muisstil zijn. Er werd gefluisterd dat het om een tijger ging. Wij sprongen overeind. Gaat onze wens toch uitkomen? We klommen op de stoelen om over iedereen heen te kijken... Tussen hoge grassprieten lag een TIJGER! Onze eerste oranje/bruine tijger. Het was een kleiner type, een peuter. Klik, klik, klik. Meer dan 100 foto’s maakte ik met mijn nieuwe digitale camera. Wat een geweldige ervaring. Ik stond met tranen in mijn ogen. Tijdens de rest van de safari was iedereen in opperste stemming. Wat een geluk. We zaten wel compleet onder het stof. Hadden we d’r voor over. Op de terugweg weer langs zelfde plek. Tijger was verderop tussen hoger gras gaan liggen. Die konden we nauwelijks meer zien. Jammer. Wat een dag. Wat een avontuur. Wat boffen we toch." Travelnotes van Mirjam Stelloo
Tijgers spotten tijdens je India reis
Tijgers spotten bij zonsondergang
Reisverslag India - Taj Mahal
De machtige Taj Mahal

Wereldwonderroute Jaipur-Agra

bouwsteen langs de Taj Mahal van Jaipur naar Agra

"Uiteindelijk kwamen we in Agra, waar we in een grote verkeerschaos terecht kwamen, omdat er een ijzeren paal, zo groot als een lantaarnpaal, op een riksja de bocht om moest. We hebben daar een hele tijd gewoon stil gestaan, terwijl we naar een soort film zaten te kijken. Riksja's afgeladen met schoenendozen (Agra is de schoenenstad) en tientallen brommertjes en fietser en wat nog meer. Dhr Lamba is een Sikh met een megagrote tulband en een netje om zijn baard. Een aardige familie waar we bed en breakfast hebben. Onze kamer is aan de overkant van hun huis. We hebben daar heerlijk gegeten en zijn toen maar gelijk gaan slapen. Ik heb voor de eerste nacht aan een stuk door geslapen. Heerlijk! Vandaag naar de Taj Mahal en het Agra fort geweest. We hadden een gids aan wie we goed konden uitleggen, dat we niet meer het hele verhaal wilden horen, want dat we dat vorig jaar al hadden gehoord. Toch vertelde hij leuke dngen en wist hij vooral mooie plekjes aan te wijzen om foto's te maken. Ook begreep hij dat we geen marmer, sieraden, parfum enz. meer wilden zien. Een prima ochtend dus. De Taj mahal was prachtig in het ochtendlicht." Travelnotes van Ella Borsboom

"Na de lunch in Agra namen we afscheid van de gids én de chauffeur die ons al 4 dagen had rondgereden. Na wat gerust te hebben in de homestay zijn we in de namiddag op advies van colonel Lamba naar de Pacific Mall in Agra gegaan om daar wat te winkelen (o.a. om 'salwar kameez', Indiase kleding aan te schaffen). Dat was ook weer erg leuk omdat daar geen toeristen kwamen. In de supermarkt beneden in de mall waren grote bakken met allerlei meel- en rijst soorten. s ‘Avonds aten we weer heerlijk bij de familie Lamba, en we hebben vanaf het dak van de homestay nog even naar de Taj Mahal gekeken." Travelnotes van Veneeta van Noord

Heilige taferelen aan de Ganges

bouwsteen naar Varanasi

"Rond 10 uur aangekomen in Varanasi. Ook hier weer complete chaos op het perron. Wel grappig dat de kruiers met stapels koffers van treinreizigers op hun hoofd rondlopen. Het is al aardig warm. Andre heeft trouwens nauwelijks geslapen. Ik nog wel een beetje. Ik lag op het onderste bed. André in het middelste bed boven mij. Het bed was te kort voor André waardoor zijn voetjes uitstaken. Fijn als al die mensen door het gangpad lopen en tegen zijn voetjes duwen. Arme André... Varanasi is de heiligste stad van India en ligt aan de Ganges. De taxi’s staken vandaag. Dan maar uitgeput en vies met de tuk-tuk naar ons paleisje aan de Ganges dwars door de drukke stad heen met alleen maar toeterende auto’s, brommers, fietsriksja’s en tuk-tuks. Heerlijk in alle uitlaat gassen. Onze kamer in het kleine Gangespaleisje is gelukkig redelijk luxe en koloniaal ingericht. We mogen al inchecken en nemen snel een douche. We hebben een prachtig uitzicht vanaf ons balkonnetje op de Ganges. Vlak voor onder ons een klein tempeltje met ghats, de trappen die de Ganges ingaan. Hier zijn al wat heilige mannen en pilgrims te zien. We lopen langs de Ganges over de ene ghat naar de volgende en zien echt van alles gebeuren langs de Ganges. De een doet zijn behoefte in de Ganges, een meter verder zit een ander z’n haar te wassen. Weer een ander wast zijn lichaam. Daarnaast poetst iemand zijn tanden en een stukje verder zit een kind uit de Ganges gretig te drinken. Ongelofelijk! Een stukje verder zien wij nog een dode koe drijven. Wat boffen wij toch in het westen. Dit is precies wat wij van Varanasi hadden verwacht en wilden zien/ervaren." Travelnotes van Mirjam Stelloo
Ganges India
Bootje varen op de heilige Ganges rivier
Reisverslag India - theevelden
Uitzicht over de theeplantages

Silk tour to Kerala

bouwsteen Zuid-India van Bangalore naar Cochin

"Na Kottayam reden we echt de bergen in (2500 meter hoogte) en daar regende het en was het mistig. We stopten bij een spice-garden en kregen daar een rondleiding over de diverse planten, kruiden, specerijen en hun gebruik. Hierna stopten we voor de lunch bij St. Michael’s Inn. Intussen had onze superaardige en efficiënte chauffeur onze bagage afgeleverd bij ons volgend logeeradres, El Paradiso homestay, en konden we na de lunch naar het Periyar natuurreservaat waar we het (stuw)meer opgingen met een hoge boot om 'wildlife' te bekijken. We zagen uiteindelijk aalscholvers, wilde zwijnen, herten, buffels, een neushoornvogel, ijsvogels en 3 olifanten op de heuvel." Travelnotes van Veneeta van Noord

"Wij vonden de meeste accommodaties erg leuk en stijlvol. Het leukste was Fort Heritage in Cochin: erg lieve mensen, wij waren bijna de enige gasten (het was net thuiskomen). Mijn man heeft een dagje mogen koken voor ons allemaal. Het was superleuk, de echte koks hebben zich rotgelachen met John, op een gegeven moment stonden er 8 mannen in de keuken..." Enquête van Shila Chotoe

Backwaters en Wildlife

bouwsteen door de staat Kerala

"De reis naar onze volgende bestemming was geweldig. Veel gezien onderweg, waaronder plantages van thee en rubberbomen en specerijentuinen. We zijn doorgereden naar Periyar Nationaal Park en hier in een hotel ingecheckt. Volgende dag een boottocht gemaakt door het park en naar een specerijenplantage geweest. Hier ook een olifantenrit gemaakt, zonder een bakje. Volgende dag doorgereden naar Alleppey (backwaters). Bij aankomst lag onze woonboot al klaar. Alles ingeklaard en we konden vertrekken. We waren de enige 2 passagiers op het schip en hadden 3 man personeel tot onze beschikking (kapitein, kok en een dekmatroos). Volgende dag weer aangekomen bij het vertrekpunt van de dag ervoor. Voor het eerst hadden wij regen in India. Snel de auto in en doorgereisd naar Kovalam. Hier 2 dagen verbleven in een resort aan het strand." Travelnotes van Kay en Janine Maandag

"Om half 8 's morgens begon het te regenen en dat kletterde leuk op de houseboat. Na weer een heerlijk ontbijt met omeletten, veel kleine banaantjes en verse ananas voeren we terug naar het startpunt van de boottocht. De stuurman zat gewoon onder de paraplu! Onze chauffeur stond ons al weer op te wachten en bracht ons toen naar een dorpje, ook in de backwaters. De wegen waren erg slecht. Het hotel, Coir Village lake resort lag op allerlei kleine eilandjes dus we moesten steeds overvaren. De kamers bestonden uit leuke huisjes waar je buiten prettig op je terras kon zitten. We zijn nog even overgevaren om bij het strand te kijken. Verder die dag niet veel gedaan. Wel weer lekker gegeten!" Travelnotes India van Veneeta van Noord
Periyar NP
Blik op de berg Kanchenjunga

Tibetaanse Tempel Trekking

bouwsteen in Sikkim

"Grappig is dat deze provincie zo anders is dan West Bengalen. De mensen zien er helemaal niet uit als Indiërs, maar meer als Chinezen of Tibetanen met spleetoogjes. De natuur is hier grillig. De bergen zijn ontzettend hoog en de weggetjes waarop we rijden voeren ons langs diepe en stijle ravijnen. Soms moeten we een oude hangbrug over. 1 auto tegelijk. Alles trilt en schudt. Best prettig om zo’n ervaren chauffeur te hebben... De bergen zijn groener dan groen. Alleen maar bomen, planten, gras, mos en varens. Boven de hoge bergen zie je steeds de witte pieken van de Himalayas met de Kanchenjunga als hoogste berg in Sikkim. Het hotel in Pelling heeft gelukkig af en toe stroom en af en toe alleen maar kaarslicht. Stromend water is hier niet, ja wel uit de hemel. Het regent en het regent... Enorme hoeveelheden die middag. De straten worden omgetoverd tot rivieren en overal zijn ineens kleine en grotere watervallen te zien. Hoewel we al genoeg regen zien in Nederland, is dit toch wel een mooi gezicht. Die avond houdt het op met regenen en trekt de lucht open. Alsof het uit niets tevoorschijnt komt, zijn daar weer de machtige witte pieken te zien met de zonsondergang, een prachtig gezicht. Mooie foto’s van genomen ook!" Travelnotes India van Arnout Broer
Stel zelf je eigen reis samen met onze India bouwstenen
of
kies een complete
India rondreis

India online, een reissite van Riksja Travel Volg Riksja Travel op Facebook Volg Riksja Travel op Twitter   Laat je inspireren door onze manier van reizen.